Hastanelerde Acil Servislerin Doğru Kullanımı
22 Aralık 2017

Hastanelerde Acil Servislerin Doğru Kullanımı yazımızda hastanelerde acil servislerinin nasıl kullanılması gerektiği, hangi durumlarda acil servis hizmeti almak gerektiği ve acil servislerde bulunan renklerin anlamlarını yazdık.

acil1.png

Acil Servisler

Acil servisler insanlar tarafından yanlış kullanılmaktadır. Kişi kendisi için acil olan bir durumu acil servisi kullanmak hakkı olarak görmektedir. Acil durumlar doktorlar tarafından belirlenmiştir. Kişiler gerçek acil ihtiyacı olan kişilerin hakkını almaktadır. Acil durumlar, müdahale edilmediği takdirde yaşamsal tehlikenin ortaya çıktığı veya uzun süreli bir rahatsızlığın ortaya çıktığı durumlardır. Acil servislerin çıkış amacı yaşamsal tehlikesi olan kişilere bir an önce müdahalede bulunmaktır. Zamanla yarışıldığı için acil çalışanları çok hızlı olmak zorundadır. Fakat gerçek anlamı dışında kullanılmaktadır. Ülkemizde 1 yıl içerisinde 115 milyon acil servis kaydı bulunmaktadır. Ülke nüfusundan çok acil servise gelen kişi vardır. Bu inanılmaz sayı acil servislerin yanlış kullanıldığının bir göstergesidir. Bu sayı her yıl artmaktadır. İnsanlar diğer insanların önüne geçerek zamandan kazanmak istiyorlar. Diğer randevu alıp bekleyen insanı saf yerine koymuş oluyorlar. Herkes bu yöntemi kullanmaya başlayınca popülerliği hızlıca artmış oluyor.



Gece Mesaisinde Acil Servis Kullanımı

Normal mesai saatlerinde hastanelerde randevu ile muayene olunması gerekir. Mesai dışı olan akşamları ise gerçekten acil servis ihtiyacı duyan hastalar hastaneye gitmelidir. Kendisinin acelesi olduğu için değil hastalığının acil bir durum olduğu için acil bölümü kullanmak gerekir. Yoksa gerçekten yaşamsal durumu olan hastaların bakımı zora girmektedir. Bu durum kişilerin haklarını gasp etmekten farkı yoktur.



Acil Servislerdeki Renklerin Anlamları

Acil hastalar ve servisleri 1.Dünya savaşından sonra önem kazanmıştır. Acil servislere olan ihtiyaçlar göz önüne alınarak her hastaneye bu bölümler kurulmuştur. Günümüzde acil servislerde 3 renk kullanılmaktadır. Kırmızı, sarı ve yeşil renkler sistemi durumun acili yetini belirtmektedir. Kırmızı triaj sistemi, müdahale edilmediği takdirde yaşamsal problemin ortaya çıktığı en önemli gruptur. Bu grupta olanlar kalp krizi, trafik kazaları, inme, beyin kanamaları bu grupta tedavi edilmektedir. Sarı triaj sistemi, kırmızıya göre biraz daha bekleyebilir fakat ilk yarım saat içerisinde bakılması gereken ve uygun olunduğunda hemen bakılması gereken hasta grubunu göstermektedir. Bu gruptakiler yaşamsal durumu bozmayan bir nefes darlığı, kanamaya neden olmayan bir hipertansiyon hastası, karın ağrısı ciddi olan hastalardır. Yeşil triaj sistemi, gereksiz acil servis kullanımının en yoğun olarak yaşandığı yerdir. Bekleyebilecek olan hastaların oluşturduğu gruptur. 3 saate kadar bekleyebilecek olan hastalar burada beklemektedir. Üst solunum yolu enfeksiyonları, boğaz ağrıları, öksürükler, hafif ateşin olduğu durumlarda hastalar bu alanda muayene olmaktadır. Siyah triaj sistemi, ölü olanlar veya yaşama olasılığı çok düşük olanlar bulunduğu bölgedir.